psikoteknik
Psikoteknik Testi

Karayolları Trafik Kanunu ile yasalaştırılan, Sağlık Bakanlığınca belirlenen ve izin verilen alanlarda değerlendirme ve belgelendirilmesi yapılan psikoteknik raporu, ülkemizde tamamen hukuka dayalı bir zorunluluk arz eden ve ticari anlamda yolcu, yük taşıyan sürücü adaylarından istenen yasal uygulamalardan bir tanesidir.

 

Tamamen sürücü adayının refleks ve dikkatini, bu iş için yeterli bilgi ve donanıma sahip olup olmadığını belirlemeye dayalı bir süreç olan ve bir dizi aşamalara tabi tutulan psikoteknik testleri, trafik kazalarının can ve mal kaybının en aza indirgenebilmesi için alınan önlemlerden sadece bir tanesi ama oldukça önemli bir tanesidir. Uygulanan testlerin türüne gelince;

  •  Dikkat Düzeyi Testi; Çok farklı nedenlerle yapılabilen ancak en çok dikkat dağınıklığı ve konsantrasyon bozukluğu nedenlerinden ötürü yaşanan kazaların minimuma indirgenebilmesi için sürücülerin dikkatlerinin değerlendirmeye tabi tutulduğu aşamadır. 
  • Muhakeme Testi; Sürücü adaylarının karşı karşıya kalabileceği olaylarda yada yaşanması muhtemel kazalarda, değerlendirme, anlamlandırma ve ilişki kurma düzeyini belirleyen aşamadır. Yaşanabilecek olumsuzlukları önceden görme, fark etme, kötü sonuçlara sebebiyet verecek hareketlerden kaçınma kabiliyetinin bariz bir şekilde ortaya çıktığı süreçtir.
  • Hız ve Mesafe Algılaması Testi;sürücülerin becerilerini belirleyen en önemli unsur trafikte giderken araçlar yani uyaranlar arasındaki mesafeyi tahmin edebilme, hızı doğru anlayabilme ve ayarlayabilme sanatıdır. İşte bu noktaden yola çıkılarak uygulanan bu test aşamasında sürücülerin araç kullanırken gösterdikleri eğilim ve temkin noktasındaki kabiliyetleri araştırılır.
  • Görüş Açısı ve Koordinasyon Testi;sürücülerin araç kullandıkları esnada önündeki yola ve akıp giden trafiğe yoğunlaştıkları aşamada sağdan ve soldan gelen hamle, tehdit ve risklere karşı kabiliyetlerinin, tepki ve hakimiyetlerinin ölçüldüğü aşamadır.
  • Tepki Kalitesi ve Hızı; hem görsel hem de farklı tonlardaki seslere karşı sürücü adaylarının verdiği tepkileri en çok da tepki hızlarını ölçen aşamadır. Sürücülerin yolculuk sırasında aniden karşılaştığı olaylara ve gürültüye ne kadar doğru tepki verebildiği ve ne hızda verebildiği ölçülür.
  • Görsel Süreklilik; Sürüş esnasında sürücülerin çevreden gelen her türlü uyarana rağmen, dikkati, algısı, gösterdiği direnç ölçülür. Yani belirsiz ortamlarla başa çıkabilme, dikkat dağıtan her uyaranla rağmen yola güvenli bir biçimde devam etme, indikatörleri düzenli bir biçimde takip edebilme düzeylerinin ölçüldüğü aşamadır.
  • Takistoskopik Trafik Algı Testi;Görsel algıyı daha çok da görsel algı hızını ölçen bir testtir.
  • Sürekli Dikkat ve Problem Çözme;Bu aşamada da sürücülerin dikkat sürekliliği ve karşılaştığı olaylara karşı problem çözme yeteneğinin ele alınır. Saniyelik olarak verilen görüntülerin akabinde bu görüntülerle ilgili olarak yöneltilen sorulara verdikleri cevaplara göre sürücülerin dikkat düzeyi ve problem çözebilme yeteneği hakkında kesin kanıya varılır. Doğru değerlendirme yapabilmek için gerekli tüm alt yapı ve uygun ortama sahip merkezimizde; trafikte yer alan ve yük, yolcu, kargo, eşya taşımacılığı yapan sürücülerin, bu alan için uygun olup olmadığının doğru değerlendirilmesi yapılmakta, hem psikolojik hem zihinsel hem de bedensel anlamda bu iş için yeterli olanlara yetki belgesi verilirken, toplumun sağlığını ve güvenliğini riske atan eksikliklere sahip sürücüler için bu yetki olanağı ortadan kaldırılmaktadır.